Istnieją takie miejsca, w których zlokalizowanie właściwej drogi zajmuje kilka sekund – nawet jeśli jest się w nich pierwszy raz. Są również takie przestrzenie, gdzie nasza orientacja jest całkowicie zaburzona i trudno jest znaleźć wyjście. Jak to się dzieje, że w niektórych biurach, miejscach turystycznych czy na osiedlach łatwiej nam się odnaleźć? W dużej mierze odpowiada za to dobrze zaprojektowany wayfinding.

Czym jest wayfinding?

Brakuje w słownikach języka polskiego dobrego odpowiedniego angielskiego Wayfinding. W praktyce pojęcie to można zdefiniować jako system nawigacji przestrzennej, dzięki której znalezienie właściwej drogi jest łatwiejsze. Odpowiednie oznakowanie sprawia, że odbiorca znajdujący się w konkretnym miejscu jest w stanie szybko określić swoje położenie, a także bez trudu odnaleźć drogę do wyznaczonego celu.

Co najważniejsze, dobrze wykonany wayfinding jest niezauważalny dla odbiorcy. Po prostu jest on w stanie określić, gdzie jest i gdzie ma się udać – bez zbędnego zastanawiania i wczytywania się w znaki. Żeby maksymalnie skrócić czas odczytywania oznaczeń, powszechnie stosuje się proste formy graficzne (np. strzałki), napisy, interaktywne mapy, a także oznakowanie poziome i pionowe.

Przeczytaj również: oznakowanie pionowe i poziome – dlaczego jest tak ważne?

Obecnie stosowane systemy nawigacji przestrzennej nie ograniczają się jedynie do prostych znaków wyznaczających kierunki świata. Projektanci coraz częściej decydują się na atrakcyjne formy wizualne, które nie tylko mają być środkiem do celu, ale również atrakcją samą w sobie. Dodaje się więc do oznaczeń graficznych wszelkiego rodzaju mapy, ikonografiki, schematy i interaktywne tablice.

Nowoczesny wayfinding to jednak znacznie więcej Oznakowanie może być również dostosowane do osób niewidomych. Z myślą o nich wykorzystuje się komunikację werbalną np. w windach, a także projektuje się mapy, które można odczytywać przy pomocy dotyku. Wayfinding może być także dopasowany do osób starszych, które mają problemy ze wzrokiem – stosuje się wówczas jaskrawe kolory oraz większe rozmiary napisów i oznaczeń.

Gdzie najlepiej sprawdzi się wayfinding?

W zasadzie wszędzie. Wayfinding posiada bardzo szerokie zastosowanie, dzięki czemu możliwe jest wykorzystanie jego zasad w wielu typach przestrzeni. 

Krajobraz miejski

System wayfinding jest powszechnie wykorzystywany w miejskim krajobrazie. Wszelkiego rodzaju lotniska, dworce, place i rynki to miejsca, w których najczęściej można znaleźć elementy graficzne pomagające w odnalezieniu się w przestrzenii. Dotyczy to przede wszystkim miejsc turystycznych, gdzie wszelkiego rodzaju strzałki, mapy i napisy mają ułatwić znalezienie drogi z punktu A do punktu B – szczególnie osobą, które znajdują się w danej okolicy pierwszy raz.

Osiedla

Elementy wayfindingu stosuje się również w budownictwie mieszkaniowym. Najbardziej znanym elementem wykorzystywanym w mieszkalnictwie jest przy tym oznakowanie i numerowanie domów. Dzięki niemu goście odwiedzający dane osiedle, mogą łatwo odnaleźć poszukiwany budynek. Nie jest to jednak jedyna forma wykorzystania wayfindingu.

Na nowoczesnych i bardzo rozbudowanych kompleksach mieszkaniowych samo oznakowanie nieruchomości to za mało. Potrzebne jest dodatkowe oznakowanie między innymi klatek schodowych, parkingów, wejść oraz wind. Pomaga w tym malowanie ścian, które odpowiednio wykonane ułatwia poruszanie się po obiekcie, przede wszystkim osobom z zewnątrz jak dostawcy, kurierzy oraz goście. Przy naprawdę dużych osiedlach znakowanie pomocne jest także dla samych mieszkańców, którzy dzięki niemu szybciej mogą dotrzeć do punktów usługowych, śmietników czy placów zabaw.

Miejsce pracy

Wayfinding może również usprawnić poruszanie się po miejscu pracy. Niezależnie od tego, czy jest to biuro, magazyn, hala produkcyjna, czy cały biurowiec, odpowiednie oznakowanie pozwala szybko odpowiedzieć na dwa pytania: Gdzie jestem? Jak mogę najszybciej dojść do wyznaczonego celu?

Problem przestrzenny nie jest jedynym, który rozwiązuje wayfinding. Jego elementy poprawiają również komunikację między pracownikami, przez wprowadzenie ujednoliconego nazewnictwa, a także kolorystyki – nie będzie już problemu z nazwaniem konkretnej sali konferencyjnej czy działu na magazynie. Podwyższa to efektywność wykonywanych prac.

Wayfinding to również świetny sposób na przemycenie akcentów brandingu do firmowej przestrzenii. Dzięki nim, biuro czy magazyn nie będą już miejscem monotonnym oraz pozbawionym emocji. Odpowiednie malowanie ścian oraz podłóg nie tylko ożywi wnętrza, ale również jasno zakomunikuje pracownikom i gościom, jaka firma ma tutaj swoją siedzibę.

Co najważniejsze, malowanie ścian nie musi ograniczać się do wyboru jednego koloru czy też wzoru. Przy zastosowaniu odpowiednich technik malarskich, na ścianach mogą pojawić się strzałki, znaki graficzne oraz firmowe loga. Stosując różnego rodzaju barwy, można oddzielić od siebie przestrzenie do pracy z tymi, które służą wyłącznie do relaksu i odpoczynku.

Dowiedz się więcej: jak pomalować wnętrze biura?

Elementy dobrego wayfindingu

Jak już wcześniej było wspomniane, dobry wayfinding, to taki, który pozostaje niezauważony, a jednocześnie pomaga rozwiązywać problemy przestrzenne. Jakie cechy takiego oznakowania można wyróżnić?

  • Widoczność – elementy oznakowania powinny być umieszczone w miejscach łatwo widocznych.
  • Spójność – cały system w danej przestrzeni powinien być ujednolicony. Konieczne jest zastosowanie jednego typu kolorów, czcionek i sygnatur. 
  • Czytelność – przekaz powinien być prosty, wyraźny i łatwy do zinterpretowania.

Chcesz wykonać profesjonalne oznakowanie? Zamów kontakt już teraz!