Polacy coraz odważniej stawiają na własny biznes – tylko w samym 2019 roku, do grona przedsiębiorców dołączyło 350 tys. osób. W sumie, w naszym kraju działa już ponad 3,3 mln firm. Znacząca większość z nich to samozatrudnieni i mikroprzedsiębiorcy, którzy coraz częściej szukają elastycznych form wynajmu powierzchni biurowych. Jak przygotować taki lokal, by przyciągnąć najemcę?

Rynek powierzchni biurowych pod dyktando elastyczności

Jak podają specjaliści z Cushman & Wakefield, rynek biurowy w Polsce urósł w ciągu ostatnich 10 lat o ponad 200 proc. To znakomity wynik, który jest odzwierciedleniem dynamicznego rozwoju polskich przedsiębiorstw oraz zmiany modelu pracy. Coraz powszechniej, nawet mikroprzedsiębiorcy decydują się na wynajęcie chociażby części biura. Stawiają przy tym na rozwiązania elastyczne, jak np. coworking, który cechuje się krótkimi terminami najmu, a także atrakcyjnymi warunkami finansowymi.

Rosnący popyt napędza podaż. I tak coraz większa liczba inwestorów, również prywatnych, decyduje się na inwestycje w sektorze powierzchni biurowych. Efektem tego są wyrastające jak grzyby po deszczu kolejne biura coworkingowe, biura serwisowane, czy też hybrydowe. To jednak nie koniec, ponieważ według JLL w ciągu najbliższych 5 lat, wartość tego segmentu rynku nieruchomości ma się potroić. Większa konkurencja sprawia, że coraz trudniej jest się wyróżnić na tym rynku. Co zatem zrobić, by oferta przyciągnęła uwagę?

Jak przygotować biuro na wynajem?

Najważniejsze jest odpowiednie przygotowanie biura. To właśnie jego aranżacja, oprócz lokalizacji i ceny, odgrywa największą rolę. Jak więc można przygotować biuro przed zaproszeniem klientów?

Aranżacja biura

Przy aranżowaniu powierzchni biurowych, wiele można zaczerpnąć z technik home stagingu. Najważniejszą zaletą tego rozwiązania jest stosunkowo niski koszt, w porównaniu z efektami, które można osiągnąć. Kilka drobnych zabiegów wystarczy, by znacznie skróci czas potrzebny do wynajęcia lokalu – a jak wiadomo, czas to pieniądz. Szczególnie w branży nieruchomościach, gdzie pustostan generuje tylko koszty.

W praktyce wprowadzone zmiany, powinny wydobyć najlepsze cechy danej nieruchomości. Pomaga to zainteresować ofertą szersze grono odbiorców, co znacznie skraca czas poszukiwania najemcy. Sam zakres wykonywanych prac zależy w dużej mierze od obecnego stanu nieruchomości i jej docelowego przeznaczenia. Najczęściej podejmowane działania obejmują takie obszary jak:

  • poprawę funkcjonalności pomieszczeń,
  • zmianę organizacji pomieszczeń,
  • dobór odpowiedniego oświetlenia,
  • zmianę kolorystyki wnętrza,
  • dobór odpowiednich dodatków.

W przypadku biur coworkingowych, zmiany aranżacji mogą być przygotowywane pod konkretną grupę odbiorców. Warto więc mieć świadomość, że z takich biur najczęściej korzystają freelancerzy, twórcy start upów, czy na przykład mikroprzedsiębiorcy. Warto więc zadbać o stworzenie kreatywnego środowiska, gdzie jednocześnie znajdą się przestrzenie do pracy i relaksu. 

Kolorystyka biura na wynajem

Ważnym etapem przygotowywania biura na przyjęcie najemców jest malowanie ścian i sufitów. Wbrew pozorom nie jest to tak banalne zadanie, jak mogłoby się wydawać. Jak zatem dobrać odpowiedni kolor? My radzimy kierowanie się zasadą uniwersalności. Dobrze sprawdzą się zatem neutralne kolory, które trafiają w gust większej ilości osób. Należy jednak uważać, by nie było one zbyt nudne i monotonne, ponieważ może to zniechęcić potencjalnych najemców. Warto więc sięgnąć po nowoczesne odcienie bieli lub beżu.

Ciekawym rozwiązaniem jest również sięgnięcie do psychologii barw. W biurach dobrze sprawdzą się takie kolory takie jak błękitny, baby blue i cyjan. Według badaczy z University of British Columbia, niebieski kolor pobudza kreatywne myślenie i pomaga rozwiązywać problemy.

Przeczytaj więcej o psychologii kolorów

Zadbaj o wyposażenie

Z punktu widzenia najemcy, jedną z największych zalet powierzchni coworkingowych jest fakt, że nie trzeba ich samodzielnie urządzać. Obowiązek ten spoczywa w pełni na właścicielu. Co zatem powinno znaleźć się w takim biurze na godziny?

Najemcą należy zapewnić przynajmniej podstawowe meble biurowe. Będą to przede wszystkim biurka, fotele, stoły konferencyjne oraz regały na dokumenty. Warto przy tym postawić na wysoką jakość wyposażenia, tak by raz zakupiony sprzęt mógł służyć przez lata.

Bardzo ważną zaletą biur coworkingowych jest możliwość networkingu. Konieczne jest więc wydzielenie i wyposażenie przestrzeni, w której poszczególni użytkownicy biura mogą nawiązywać kontakty. Mowa tutaj nie tylko o kuchni, ale o całej strefie relaksu, w której znajdzie się miejsce na konsolę do gier, piłkarzyki, czy też wygodne fotele. Bez wątpienia, taka sala będzie wartością dodaną do ogłoszenia.

Prezentacja

Samej prezentacji warto dokonywać w środku dnia, tak by do pomieszczenia wpadała jak największa ilość światła dziennego – w połączeniu z jasnymi kolorami ścian, optycznie powiększą lokal. Wnętrze wydaje się wówczas świeże i wygląda jak nowe, co przy odpowiednim przygotowaniu biura, znacznie podnosi szanse na podpisanie umowy z najemcą.

Sprawdź, ile będzie kosztowało malowanie biura.